„Es esmu ceļš, patiesība un dzīvība.” (Jāņa 14:6)                                               

20.05.2011. Latvija-Rīga: „Latvijas juristu biedrība” sastādījusi atklātu vēstuli un iestājas pret viendzimuma laulību legalizāciju. Aicinājums sabiedrībai parakstīt vēstuli

Atsaucoties uz Valsts Prezidenta aicinājumu diskutēt par viendzimuma pāru partnerattiecību regulējumu un iepazīstoties ar mūsu rīcībā nonākušo Reģistrēto partnerattiecību likumprojektu paketi, vēlamies izteikt savu viedokli un kategoriskus iebildumus pret homoseksuālisma legalizāciju un pielīdzināšanu tradicionālajam ģimenes un laulības institūtam.

Gan Latvijas iekšējie normatīvie akti, gan arī valdošais sabiedrības viedoklis atbalsta tradicionālas ģimenes vērtības – laulību starp vīrieti un sievieti kā vienīgo laulību veidu un ģimenes modeli. Arī starptautiskie normatīvie akti dod Latvijai pilnīgu brīvību ģimenes un laulības institūtu definēšanai, tāpēc šie jautājumi ir atkarīgi vienīgi no Latvijas tautas suverēnās gribas , un nav nekāda pamata atsaukties uz kādiem Latvijas pienākumiem, kas izriet no starptautiskām saistībām.

Saskaņā ar oficiālajiem SKDS datiem lielākā daļa Latvijas sabiedrības (74 % – dati uz 2010. gada oktobri) neatbalsta homoseksuālismu, atbalstot tradicionālo ģimenes modeli. Līdz ar to ne tikai tiesību akti, bet arī Latvijas sabiedrība nepiekrīt netradicionāla ģimenes modeļa pielīdzināšanai tradicionālajam, un vēl jo vairāk tā legalizēšanai, pielīdzinot to dabiskajam ģimenes modelim.

Lai gan publiskajā telpā Reģistrēto partnerattiecību likumprojekta ierosinātāji, „Mozaīkas” pārstāvji, apgalvo, ka likumā vēlas risināt „vien mantiskos jautājumus”, juridiski likumā tiek skarta virkne citu daudz plašāku civiltiesību, administratīvo un publisko tiesību jautājumu, kas skar uzvārda maiņu, liecību sniegšanu, attiecības ar jaunajiem „radiniekiem”, partnerattiecību šķiršanu, sociālos pakalpojumus, pensijas, pacientu tiesības un citus jautājumus. Visi šie jautājumi skar partneru radiniekus, radinieku bērnus un sabiedrību kopumā. Turklāt Reģistrēto partnerattiecību likums savā būtībā ir pretrunīgs, sākot jau ar „partnerattiecību” definīcijas trūkumu. Vai likumprojekta ierosinātāji runā par tenisa spēles, biznesa vai noturīgu ģimenes attiecību partneriem? Tas no likumprojekta teksta nav saprotams. Tāpat rodas jautājums par heteroseksuālu pāru faktisko attiecību legalizāciju. Ja šis likumprojekts tiktu pieņemts, faktiski heteroseksuālu pāru, kuri nav precējušies, tiesības salīdzinājumā ar reģistrētiem homoseksuāliem pāriem būtu ierobežotas. Homoseksuāli pāri tiktu nostādīti priviliģētākā stāvoklī.

Rezultātā atklāti, antikonstitucionāli un mērķtiecīgi tiek mēģināts graut tradicionālas ģimenes modelis jau likumdošanas līmenī. Un tas ir tikai laika jautājums, kad tiks rosināti grozījumi saistībā ar bērnu adopciju, par ko ar „Mozaīku” saistītās personas jau sen deklarē.

Latvijā laulība un ģimene ir juridiski oficiāli definēti jēdzieni:

1. Satversmes 110. pants nosaka, ka valsts aizsargā un atbalsta laulību — savienību starp vīrieti un sievieti, ģimeni, vecāku un bērna tiesības;

2. Civillikuma 35. pants un vispār Civillikums kopumā, kā arī visi citi Latvijas normatīvie akti, kas skar ģimeni, runā par ģimeni kā vīrieša un sievietes savienību.

Domājot par laulības un ģimenes jēdzieniem, vispirms ir jāņem vērā Latvijas pamatlikuma – Satversmes 110. pantā ietvertā likumdevēja griba un šī panta funkcionālā jēga.

Satversmes 110. panta grozījumi tika pieņemti 2005. gadā ar mērķi novērst viendzimuma laulības legalizāciju Latvijā. Saeimas debatēs deputāte Inese Šlesere uzsvēra: „Atbalstot šos grozījumus Satversmē, mēs nostiprināsim to barjeru, kas aizsargā ģimenes no dažādām naidīgām un destruktīvām tendencēm. Laulība ir daudz kas vairāk nekā civils vai juridisks līgums. Neatkarīgi no dažādu pušu paustajiem viedokļiem laulība starp diviem mīlošiem pretēja dzimuma pārstāvjiem ir tā sabiedrības institūcija, kas vislabāk atbilst valsts interesēm, bērnu radīšanai un audzināšanai. Tāpēc arī es ceru, ka Latvija tuvākajā laikā nepievienosies to valstu skaitam, kurās iespējama šī ģimenes parodija – viendzimuma laulības.” Arī Kārlis Šadurskis debatēs atzina: „Mēs atbalstām tādu ģimeni, kāda ir nepieciešama mūsu tautas dzīvotspējai un normālai morāli ētiskai attīstībai”.

Pētot Satversmes 110. panta funkcionālo jēgu, var secināt, ka Satversmes grozījumu mērķis bija un ir aizstāvēt laulību – vīrieša un sievietes savienību – kā vienu no fundamentālām sabiedrības un valsts pastāvēšanas vērtībām. Līdz ar to ar Saeimas balsojumu Satversmē tika noteikts tiešs konstitucionāls ierobežojums oficiālas laulības un ģimenes veidiem Latvijā, respektīvi, likumdevējs ekskluzīvi noteica, ka par laulību un ģimeni tiek uzskatīta tikai savienība starp heteroseksuāliem pāriem, izslēdzot viendzimuma partnerattiecību legalizēšanu un pielīdzināšanu laulībai. Satversmes 116. pants noteic, ka 110. pantā noteiktās tiesības nevar ierobežot (kā tas var notikt izņēmuma gadījumos attiecībā uz citām tiesībām). Un tas vēl vairāk apliecina 110. panta fundamentālo jēgu un juridisko spēku.

Diemžēl „Mozaīkas” pārstāve Linda Freimane publiskajā telpā pauž morāles vērtības degradējošu viedokli, ka „mums nav svarīgi, kā juridiskais akts saucas, svarīgi, lai valsts atzīst šo savienību starp diviem [viena dzimuma] cilvēkiem”. Kamēr konstitucionāla ranga norma pēc savas jēgas aizsargā heteroseksuālas laulības, juridiski nav pieļaujama homoseksuālisma legalizācija. Partnerattiecību reģistrācijas likumprojekts un visi citi no tā atvasināti akti ir antikonstitucionāli, un to pieņemšana grautu gan Satversmes, kurā atspoguļota Latvijas tautas kā suverēna gribas izpausme, nozīmi, gan arī sabiedrības uzticību Saeimai un Latvijas politiķiem kopumā.

Ikvienam ir jāievēro Latvijas sabiedrībā akceptētās tradicionālās ģimenes vērtības un šo ģimeņu intereses un tiesības netikt traucētām. Tradicionālo ģimeņu aizskārums šajā gadījumā izpaustos vairākos veidos:

1. tiktu grautas morāles normas, tajā skaitā, ģimenes vērtība un definīcija;

2. popularizējot un legalizējot homoseksuālismu, tiktu ietekmēts bērnu un jauniešu uzskats par ģimeni, līdz ar to palielinot iespēju, ka bērns pieņems lēmumu pamēģināt un praktizēt homoseksuālas attiecības;

3. tiktu pasliktināts Latvijas demogrāfiskais stāvoklis, jo homoseksuālisma propaganda un legalizācija samazina dzimstību.

Eiropas Cilvēktiesību tiesa ir norādījusi, ka homoseksuālas attiecības, kaut gan noturīgas un ilgstošas, netiek uzskatītas par ģimenes attiecībām Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību konvenciju izpratnē (X. V. United Kingdom, European Commission, Application 9369/81, (1983) 32 Decisions & Reports 220 ). Līdz ar to par ģimenes attiecībām, vienalga vai oficiāli laulātas vai nē, var uzskatīt tikai tādu savienību, kas ir starp vīrieti un sievieti.

Spriedumā Rees v. The United Kingodom, application no.9532/81, judgement delivered on 17th of October, 1986  tiesa ir norādījusi, ka ģimenes dibināšanas mērķis ir pēcnācēju radīšana. Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību konvencijas 12. pantā ir noteikts, ka likumā noteikto vecumu sasniegušiem vīriešiem un sievietēm ir tiesības stāties laulībā un dibināt ģimeni saskaņā ar valsts iekšējiem tiesību aktiem. Tiesa norādīja, ka ģimenes dibināšanas mērķis ir pēcnācēju radīšana [kas šobrīd Latvijai ir īpaši aktuāli]. Tāpēc ir secināms, ka 21. gadsimta tiesību izpratnē ģimenes mērķis ir pēcnācēju radīšana, taču pēcnācēju esamībai vai neesamībai nav izšķirošas nozīmes, jo par ģimeni tiek uzskatītas gan attiecības, kas radušās sievietei un vīrietim stājoties likumīgā laulībā, gan attiecības, kas ir starp vīrieti un sievieti ar nolūku radīt ģimeni (faktiskā ģimene jeb de facto ģimene).

Eiropas Savienības tiesību aktos ietvertās normas nedefinē ģimenes jēdzienu no civiltiesiskā aspekta. Hāgas programma brīvības, drošības un tiesiskuma stiprināšanai Eiropas Savienībā  paredz, ka Eiropas Savienības tiesību aktos nedrīkst iekļaut harmonizētu “ģimenes” un “laulības” jēdzienu definīciju. Latvijas oficiālā valsts nostāja attiecībā uz šo faktu ir pozitīva, jo tādējādi katra dalībvalsts (tai skaitā, Latvija) var saglabāt „savu vēsturiski izveidojušos regulējumu šajas jomās” . Latvijā vēsturiski ir izveidojies konservatīvs laulības un ģimenes regulējums.

Homoseksuāli orientētām personām šobrīd pastāv virkne juridisku instrumentu savu attiecību, tajā skaitā, arī mantisko attiecību, regulēšanai. Partneri var slēgt civiltiesiskus līgumus – dāvinājums, pirkums, uztura līgums, testaments u.c. – kas “noregulētu” viņu mantiskās attiecības. Līdz ar to nav nepieciešams atsevišķs Partnerattiecību likums un grozījumi citos likumos. Runājot par interešu konflikta gadījumiem, likumu piemērotāji vadās no vispārējiem tiesību principiem kā tiesiska avota demokrātiskā valstī, tādēļ nav nepieciešams speciāls pozitivizēts juridisks regulējums (jāatceras, ka normatīvo aktu kopējā masa Latvijā pieaug).

Mēs iestājamies par starptautisko un konstitucionālo tiesību ievērošanu, tradicionālu ģimenes vērtību popularizēšanu un neatbalstām morāli degradētu ideju, kas nonivelē ģimenes institūta vērtību, legalizēšanu un popularizēšanu Latvijā. Latvijas nākotne ir stiprās un morāli veselās ģimenēs, kuras var radīt bērnus.

Pamatojoties uz veselo saprātu, Satversmes 1. un 110. pantiem, Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 8. pantu un 12. pantu, Hāgas programmas brīvības, drošības un tiesiskuma stiprināšanai Eiropas Savienībā 3.4.2. punktu,

lūdzam un aicinām:

1. Reģistrēto partnerattiecību likumu paketi atzīt par antikonstitucionālu, tas ir, neatbilstošu Satversmes 110. pantam;

2. neatbalstīt Reģistrēto partnerattiecību likumprojektu un jebkādus citus likumprojektus, kas grauj tradicionālas ģimenes institūtu;

3. darīt visu iespējamo, lai stiprinātu ģimenes institūtu un bērnu tiesību ievērošanu  Latvijā.

Pielikumā atklātās vēstules atbalstītāju saraksts.

Patiesā cieņā,

Aivars Borovkovs

Latvijas Juristu biedrības prezidents

Gvido Zemribo

Latvijas Juristu biedrības viceprezidents

[1] Tiesu prakse: Eiropas Cilvēktiesību tiesas spriedums. Lietā: X. V. United Kingdom, European Commission, Application 9369/81, (1983) 32 Decisions & Reports 220 .

[1] Eiropas Cilvēktiesību tiesas spriedums. Lietā: Rees v. The united Kingodom, application no.9532/81, judgement delivered on 17th of October, 1986.

[1] Hāgas programma brīvības, drošības un tiesiskuma stiprināšanai Eiropas Savienībā 2005/C 53/01 3.4.2 punkts

Brīvības iela 85, Rīga, Latvija, LV-1001,

Tālruņa un faksa numurs: + 371 67842135

 

Izsaku savu atbalstu Latvijas Juristu biedrības atklātajai vēstulei Latvijas augstākajām amatpersonām un institūcijām. Kategoriski iebilstu pret homoseksuālu attiecību legalizāciju Latvijā, tajā skaitā, pret Partnerattiecību reģistrācijas likumprojekta paketi. Atbalstu tradicionālu ģimenes modeli – vīrieša un sievietes savienību.

Nr.

Organizācijas nosaukums

Biedru/dalībnieku skaits

Vārds, uzvārds

Amats

Paraksts

Datums

Vieta

0 komentāri

Uzraksti, ko domā

Vārds:
E-pasts:
www:
Komentārs:

Citi rakstiSākumlapa

Leonards Inkins: Maģija

Leonards Inkins: Maģija(0)

Tad atnāca Jēzus no Galilejas uz Jordānu pie Jāņa, lai tas Viņu kristītu. Bet Jānis atturēja Viņu, sacīdams: Man jāsaņem kristību no Tevis, bet Tu nāc pie manis? Bet Jēzus atbildēdams sacīja viņam: Lai tas tā notiek! Tā taču mums pienākas izpildīt visu taisnību! Tad viņš to pieļāva. Pēc kristības Jēzus tūliņ izkāpa no ūdens,

Iesniegta Pateicības vēstule Latvijas valsts vadītājiem

Iesniegta Pateicības vēstule Latvijas valsts vadītājiem(1)

Pagājušā gada 19. oktobrī jau otro reizi pēc kārtas notika viens no lielākajiem kristīgajiem pasākumiem Latvijā – Starpkonfesionālā Tautas lūgšanu sapulce „Dievs, svētī, Latviju!”. Šis pasākums, kas vieno gandrīz visus Latvijā esošos konfesiju vadītājus un ticīgos, tiek rīkots ar mērķi apvienot Latvijas draudzes kopīgā lūgšanā par valsts nākotni, kā arī iestāties par kristīgām un ģimenes

Džejs Lī Grēdijs: Kā uzlādēt garīgās baterijas jeb 7 veidi lūgšanu dzīves atjaunošanai 2020.gadā

Džejs Lī Grēdijs: Kā uzlādēt garīgās baterijas jeb 7 veidi lūgšanu dzīves atjaunošanai 2020.gadā(0)

J. Lee Grady Dž. Lī Grīds, Žurnāla Charisma līdzautors. Kristīgajā žurnālistikā viņš ir iesaistīts kopš 1981. gada. Dzimis Atlantā, Dž. Lī Grīdam un viņa sievai Deborai ir četras meitas. Vairāku grāmatu autors tostarp populārā grāmata “10 meli, ko baznīca stāsta sievietēm”. Dž. Lī Grīds ir apmeklējis 12 valstis, izaicinot draudzi atbrīvot sievietes kalpošanā un izbeigt

Leonards Inkins: Viltus ziņas

Leonards Inkins: Viltus ziņas(0)

Sistemātisku viltus ziņu mērķis esot, manipulējot ar daļēji reāliem faktiem, mēģināt ietekmēt sabiedrības noskaņojumu, mazināt uzticību valsts institūcijām un amatpersonām, kā arī ietekmēt cilvēku prātus un sirdis. Mūsdienu informācijas karā svarīgākais esot nevis fakti, bet emocijas. Ja izdodas izraisīt sabiedrībā spēcīgas emocijas, bailes vai dusmas, pat tad ja publicētie fakti ir tikai daļēji patiesi, viltus

Leonards Inkins: Liekuļi

Leonards Inkins: Liekuļi(0)

Drīzumā nekustamo īpašumu tirgū parādīsies visnotaļ rets un ekstravagants objekts – Ilzu baznīca. (Foto: Viesite.lv) Ir gana vecs liekulības piemērs. Reiz Jēzus Kristus sestdienā sinagogā izārstēja kādu astoņpadsmit gadus vecu meiteni. Dievs ir noteicis, ka sešas dienas cilvēkam ir jānodarbojas ar laicīgām lietām, jāstrādā, jārūpējas par ģimeni, valsti un citādi, bet septītā diena jāveltī Viņam.

lasīt vairāk

Kontakti un Reklāmas izvietošana

SPEKTRS mērķis - informēt sabiedrību par kristīgām aktualitātēm.

Materiālu (ziņas, raksti, vēstules, ierosinājumi, jautājumi) nosūtīšana - [email protected]

Sociālie tīkli un saziņa

Lasītākās tēmas

© 2006 - 2012 Spektrs.com

Citējot atsauce uz žurnālu SPEKTRS.COM ar SAITI obligāta! Pārpublicējot materiālus drīkst ar SIA „SPEKTRS ANNO” atļauju.