Ceturtdien kristīgajā baznīcā tiek svinēta Lielā jeb Zaļā ceturtdiena – diena, kad saskaņā ar evaņģēlijos rakstīto tika iedibināts Svētais Vakarēdiens un Kristus tika nodots un sagūstīts,-ziņo spektrs.com/LETA
Kā vēstī evaņģēliji, Zaļās ceturtdienas vakarā, pēdējoreiz vakariņojot ar mācekļiem, Jēzus, paredzot savu nāvi, devis saviem mācekļiem maizi un vīna biķeri. Maizi viņš aicinājis apzināties kā viņa miesu, kas par cilvēkiem tiek dota, bet vīnu biķerī – kā viņa jaunās derības asinis, kas par cilvēkiem tiek izlietas grēku piedošanai.
Šādi ticis iedibināts Svētais Vakarēdiens, kas lielā daļā kristīgo draudžu ir neatņemama dievkalpojuma sastāvdaļa. Savukārt neilgi pēc vakariņām Jēzus sagūstīts un aizvests pie augstajiem priesteriem un ļaužu vecajiem, kuri pieņēmuši lēmumu par viņa nonāvēšanu.
Ceturtdien Rīgas Svētā Jēkaba katedrālē plkst.18 notiks Svētā Mise, kuras laikā Romas katoliskās baznīcas Latvijā Rīgas arhidiecēzes arhibīskaps Zbigņevs Stankevičs mazgās kājas 12 katoļu kopienu un kustību vadītājiem un pārstāvjiem. Dievkalpojuma noslēgumā būs procesija uz “Tumsību altāri”.
Ar Lielās ceturtdienas dievkalpojumiem tiek ievadītas Lieldienas, proti, trīs svētās dienas Kristus nāves un Augšāmcelšanās piemiņai. Lielajā ceturtdienā notiek Svētā Mise par piemiņu Pēdējam Vakarēdienam, kura laikā Kristus iestādīja un dalīja apustuļiem Vissvētāko Sakramentu jeb Dievmaizi. Kristus parādīja pazemības piemēru saviem mācekļiem, mazgājot viņiem kājas. Šī kāju mazgāšana simboliski nozīmē kalpošanu, t.i., priesteriem ir jākalpo savai tautai un arī savā starpā. Tāpēc vakara dievkalpojumā draudzēs notiek šī simboliskā “kāju mazgāšana”.
Dievkalpojuma beigās Vissvētākais Sakraments procesijā tiek aiznests un novietots īpašā altārī. Tautā to sauc arī par “cietumu” vai “tumsības vietu”, jo Kristus šajā vakarā tika nodots. Šī notikuma traģiskais raksturs baznīcas liturģijā izpaužas arī ārēji, jo Vissvētākā Sakramenta mājiņa lielajā altārī paliek atvērta un tukša, altāris stāv neapsegts, ērģeles un zvani ir apklusuši līdz pat Lielajai sestdienai.
Kā pastāstīja Latvijas Evaņģēliski luteriskajā baznīcā, Zaļās ceturtdienas nosaukums nav saistīts ar zaļo krāsu vai tautas ticējumu. Zaļās ceturtdienas nosaukumu latvieši, visticamāk, ir pārņēmuši no vācu “Gründonnerstag”, kas arī nozīmē – Zaļā ceturtdiena.
Iespējams, šis nosaukums pārņemts arī no latīņu nosaukuma “viridium”, kas burtiski nozīmē “zaļo diena”, jo šajā dienā tika sniegta grēku atlaišana tiem cilvēkiem, kam bija uzlikti baznīcas sodi, lai viņi kopā ar citiem kristiešiem varētu gatavoties Lieldienām. Šādā nozīmē šie cilvēki ir “zaļi” – atjaunoti, atdzimuši.
0 komentāri
Uzraksti, ko domā